***نسيم معرفت**
**ظهورامام زمان«ع»وتحقّق وعده هاي الهي+آيت الله هاشمي رفسنجاني
ظهور امام زمان و تحقّق آثار اسلام و قرآن و تعاليم پيامبر «ص» و اهل بيت «عليهم السلام»
حضرت آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني : بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، قطعاً واقفيد که اصولاً همه اديان آسماني، بُعد کاربردي جِدّي دارند؛ يعني غير از عقايد که انسانها را به اصولي مُعتقد ميکنند ، ميخواهند زندگي مردم را زندگي درستي قرار بدهند و جامعه را اداره کنند . بعضي از اَديان گاهي مثلاً ابعادشان کم و زياد ميشود ، ولي اسلام دين جامع و کاملي است که بعد از آن قرار نيست ديني بيايد. همين طور از قرآن استفاده ميشود و از کلمات پيغمبر (ص) خيلي صريح برميآيد . همه مطالبي که در سعادت يا شقاوت و بدبختي جامعه مُؤثِّرند ، در قرآن و در سُنّت پيغمبر (ص) که مُکمِّل و مُفسّر قرآن است ، آمده است . ما ظهور حضرت حُجَّت (ع) را در همين راستا ميبينيم . کاري که در زمان پيغمبر (ص) گفته شد ، اما تکميل نشد ، مواردش وجود نداشت که تحقق پيدا کند ، بايد در طول زمان اتفاق ميافتاد ، دين خاتَِم است ، يعني تا قيامت ، بايد در زمان حُجَّت (ع) همه آن چيزي که نويد آسماني داشته ، براي خوشبختي بشر در روي زمين ، در مايه دين [برپايه دين] تحقق پيدا بکند . يک بخش آن فکري ، نظري و قسمت عُمدَهاش در همه زمينهها عملي [کاربُردي] است ما از منابعي که در اختيار داريم ، حضرت حُجَّت (ع) را يک واقعيت منصوب الهي ميشناسيم ، اُميد هم داريم که در آينده ، آثار اسلام و قرآن را بدست ايشان و شايد کساني که بعد از ايشان خواهند بود ، تحقّق بدهيم . اَلان که ايشان نيستند ، ما چنين اُفقي را در آينده زندگي بشر براي خودمان ترسيم کرديم و به آن اعتقاد داريم و نميدانيم اين اتفاق چه موقع ميافتد ، شايد خيلي زود و شايد خيلي طولاني . پس يک حالت اُميد در دلهاست که چنين روزي خواهد آمد و دير يا زود اين اتفاق ميافتد . انتظاري هم داريم که بي صبرانه منتظريم تا زودتر اين اتفاق بيافتد و شايد هم در زندگي خودمان هم ببينيم . معلوم است کسي که يک اُفُق يا آينده روشني را با اعتقادات ديگرش براي خودش ترسيم کرده و از طرفي با اَسناد ديگر مُعتقد است که اين اُفُق با ظُهور حَضرت حُجَّت (ع) ارتباط دارد ، چنين انساني را شما در نظر بگيريد که ديدش به آن اُفُق است و اُميدش به ظهور آن مُنجِي است ، تحقيقاً به خاطر آن اُميد و آن انتظار و آنچه را که از اسلام و امام زمان (ع) ميشناسد و آنچه را که نميشناسد و ميداند که امام زمان آنها را ميشناسد و اجرا ميکند ، تحقيقاً نقش سازندهاي در وجود انسان دارد و فرق ميکند با انساني که نااميد است ، آينده را مثل گذشته و يا بدتر از گذشته ميبيند و فکر ميکند همه چيز تکرار مُکرّرات خواهد بود . اين يک جور انسان است . انسانهايي که آن جور اُفُقي دارند و آن جور اميد و انتظاري دارند ، اميد اصلاً در وجود انسان خودش به عنوان يک موتور مُحرِّک ، يک راهنما و مَنبع انرژي عمل ميکند و از اين جا [از درون انسان] بيرون ميآيد . از آنچه که در بحث قبلي مطرح و اشاره کرديم، ميتواند مبناي اين قرار بگيرد. ببينيد از اول خلقت آدم (ع) که خداوند مورد سئوال ملائکه قرار ميگيرد که اين بشري که در زندگياش فساد، خونريزي، سَفّاکي ديده ميشود، براي چه خلق ميشود؟ [وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ «سوره بَقَره آيه 30» ] خداوند جواب مُبهمي به آنها ميدهد . اول به عِلم آدم استناد ميکند و بعد چيزي را که خدا ميداند و آنها نميدانند . [وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «سوره بَقَرَه آيه 31»] اين را در آيات ديگر قرآن ميتوانيم پيدا بکنيم که خداوند در قرآن صراحت دارد و از کُتب آسماني قبلي هم نقل ميکند که در دنيا بِالأَخَره بشر عاقبت به خير ميشود . مثلاً از کتاب زَبُور حضرت داوود (ع) در قرآن آمده و خود زَبُور اين مضمون را زياد دارد که اين در اراده الهي تثبيت شده که انسانهاي صالح روزي زمام اداره دنيا را به عهده ميگيرند . صريحتر از نوع ديگرش که انسانهاي مظلوم و محروم به اصطلاح «مستضعفان» ، حاکِم روي زمين ميشوند و امثال اينها [وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي اَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ «سوره اَنبياء آيه 105»] . خوب اينها نشان ميدهد که خلقت بشر در جهان، اين جهاني که ما در آن زندگي ميکنيم، عاقبت خوشي خواهد داشت . اين عاقبت خوش را ما در افکار خودمان به عنوان استراتژي آفرينش و هم چنين حرکت اسلام و مُبَشَّرات قرآني ميبينيم . اين يک سرمايه و هم چنين راهنمايي براي نشان دادن آن اُفُق ميشود . استراتژي همين است که آن پايه اصلي و اُفُقهاي آينده را هم مُشخَّص ميکردند . . معمولاً چيزهايي که اعتباري در بين مردم دارند ، مورد سوء استفاده قرار ميگيرند . مسئله مهدويت جزو همين ارزشهاي مُهمّ و در عين حال داراي اِبهامات فراوان است که استفادههاي غلطي از آن شده و هنوز هم ميشود . ما در دوران مبارزه وقتي امام [خُميني «ره»] تبعيد شده بودند ، جرياني به نام «وِلايَتِيُون» در کشور پيش آمده بود . اين حالت برعکس اين ولايتيون است که الآن داريم . الآن وقتي ميگوييم ولايتيون ، طرفداران ولايت فقيه را ميگوييم ، آن موقع ولايتيون ميگفتند [معنايش اين بود که] بايد صبر کنيم تا وليّ امر [امام زمان «عج»] بيايد و کارها را اصلاح بکند و اينهايي که اقدام [و مبارزه] ميکنند تابع وَليِّ امر نيستند. چقدر اذيت کردند! عده زيادي حتّي آدمهاي مُتَشخِّصي [مثل شَيخ مَحمُود حَلَبي] هم در اين جريان بودند . مثلاً انجمن حُجَّتيَّه تا حدودي جزو همين جريان بود و به همين دليل وارد مُبارزات نميشد. بسياري از جوانهاي ما به خاطر اينکه آنها مشغولشان کرده بودند ، به مبارزه نميپيوستند . پس اين يک آسيب طولاني است که ما در طول غيبت تا به حال داشتيم و دارد تشديد هم ميشود . يکي ديگر از آسيب ها در مورد مسئله مَهدويّت که اين روزها خيلي دارد در ايران، عراق، يمن و خيلي جاهاي ديگر اوج ميگيرد ، ظهور مُدَّعِيانِ مَهدَوِيَّت است. اين هم جديد نيست . شما وقتي که در زمان پيغمبر (ص) برگرديد، دو چيز براي خواصِّ پيغمبر روشن بود : يکي مَهدويّت که انتظار داشتند روزي مَهدي (ع) ميآيد و جامعه را اصلاح ميکند و دوم هم کربلا يعني حادثهاي مثل کربلا اتفاق ميافتد . خواصّ ميآمدند و ميپرسيدند ما جزو کربلاييها هستيم يا نيستيم؟ در مورد حضرت مهدي (ع) هم شما برگرديد به عقب . درست در زمان خود حضرت علي (ع) ، ميبينيد بعضيها مُحمَّد حَنَفِيَّه را ، همان مَهدي مَوعُود ميدانستند و ايشان آخرش گفتند که در کوهِ رَضوي ، است . کوه رَضوي را رفتيم ديديم که چه جايي است. کنار يَنبُعِ عربستان نزديک بَحرُ الأَحمَر [درياي سُرخ] از توابع مدينه است؛ که ميگفتند ايشان در کوهِ رَضوي مخفي شد و ظهور ميکند . آنها مُنتظر ظهور ايشان بودند؛ يعني از آن موقع شروع شد . بعد حضرت زيد [فرزند امام سجاد «ع»] را بعضيها همان حضرت قائم ميدانستند . به زمان حضرت صادق (ع) که ميرسيم ، اصلاً خيليها خيال ميکردند حضرت صادق (ع)، حضرت قائم خواهد بود . اينها در تاريخ اتفاق افتاده است. در زمان خودمان داريد ميبينيد . الان جاهايي را داريم که دارند فتنهاي براي دنياي اسلام ميشوند قادِيُونِيها به يک شکل و شَيخِيّه به يک شکل ديگر و [شيخ اَحمد اَحسايي] و گروه شاگردان حاج اَحمد اَحسايي به شکل ديگر . هر يک از اينها فتنهاي دارند . جنگهاي از افغانستان داريم که با 30 هزار سوار از کاشمَر آمدند و خُراسان را گرفتند . همه اين کارها و فتنهها به نام امام زمان (ع) انجام ميشد . در سُودان هنوز مسئله مَهدويَّت هر روز فتنه برپا ميکند . اخيراً هم در عراق ديديد که ميخواستند حوزه نجف را مُنهدِم کنند . کساني بودند که مُدّعي ارتباط با امام زمان (ع) بودند. در ايران از اين وجه مَهدويّتها کم نداريم . آن بحث و آسيب ديگري است که ادعاي ارتباط ميکند ، حال بعضيها ميگويند ما منتظر مَهدي مَوعُود هستيم . آسيب بعدي اين است که ميگويند ارتباط داريم و با آن ارتباط مردم را فريب ميدهند . اين شيوه هميشه بود؛ يعني شما در هر قطعه تاريخ خواهيد ديد عدهاي خودشان را مرتبط با امام زمان (ع) مُعرفي ميکردند و مردم را فريب ميدادند و فتنه درست ميکردند . امروز در ايران به خاطر اوج علاقه به امام زمان (ع) اين فتنه دارد تشديد ميشود .
** تهيّه و تنظيم توسّط : اُستاد سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي
** تهيّه و تنظيم توسّط : اُستاد سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي .
https://rafsanjani.ir/records/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3+مرکز اَسناد آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني+
************************************
**** گُزيده هايي از سخنان آيت الله اکبر هاشمي بَهرماني رفسنجاني+آيت الله هاشمي کيست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سايت سعادت ميرقديم ها يا دانش پيما+کليک کنيد+
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسيم معرفت+آيا ازنظر اسلام مردان برن برتري دارند؟!!+آيت الله سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کليک کنيد! .
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی +کلیک کنید
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
*************************************************
*************************************************
***نسيم معرفت**
**ظهورامام زمان«ع»وتحقّق وعده هاي الهي+آيت الله هاشمي رفسنجاني
ظهور امام زمان و تحقّق آثار اسلام و قرآن و تعاليم پيامبر «ص» و اهل بيت «عليهم السلام»
حضرت آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني : بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، قطعاً واقفيد که اصولاً همه اديان آسماني، بُعد کاربردي جِدّي دارند؛ يعني غير از عقايد که انسانها را به اصولي مُعتقد ميکنند ، ميخواهند زندگي مردم را زندگي درستي قرار بدهند و جامعه را اداره کنند . بعضي از اَديان گاهي مثلاً ابعادشان کم و زياد ميشود ، ولي اسلام دين جامع و کاملي است که بعد از آن قرار نيست ديني بيايد. همين طور از قرآن استفاده ميشود و از کلمات پيغمبر (ص) خيلي صريح برميآيد . همه مطالبي که در سعادت يا شقاوت و بدبختي جامعه مُؤثِّرند ، در قرآن و در سُنّت پيغمبر (ص) که مُکمِّل و مُفسّر قرآن است ، آمده است . ما ظهور حضرت حُجَّت (ع) را در همين راستا ميبينيم . کاري که در زمان پيغمبر (ص) گفته شد ، اما تکميل نشد ، مواردش وجود نداشت که تحقق پيدا کند ، بايد در طول زمان اتفاق ميافتاد ، دين خاتَِم است ، يعني تا قيامت ، بايد در زمان حُجَّت (ع) همه آن چيزي که نويد آسماني داشته ، براي خوشبختي بشر در روي زمين ، در مايه دين [برپايه دين] تحقق پيدا بکند . يک بخش آن فکري ، نظري و قسمت عُمدَهاش در همه زمينهها عملي [کاربُردي] است ما از منابعي که در اختيار داريم ، حضرت حُجَّت (ع) را يک واقعيت منصوب الهي ميشناسيم ، اُميد هم داريم که در آينده ، آثار اسلام و قرآن را بدست ايشان و شايد کساني که بعد از ايشان خواهند بود ، تحقّق بدهيم . اَلان که ايشان نيستند ، ما چنين اُفقي را در آينده زندگي بشر براي خودمان ترسيم کرديم و به آن اعتقاد داريم و نميدانيم اين اتفاق چه موقع ميافتد ، شايد خيلي زود و شايد خيلي طولاني . پس يک حالت اُميد در دلهاست که چنين روزي خواهد آمد و دير يا زود اين اتفاق ميافتد . انتظاري هم داريم که بي صبرانه منتظريم تا زودتر اين اتفاق بيافتد و شايد هم در زندگي خودمان هم ببينيم . معلوم است کسي که يک اُفُق يا آينده روشني را با اعتقادات ديگرش براي خودش ترسيم کرده و از طرفي با اَسناد ديگر مُعتقد است که اين اُفُق با ظُهور حَضرت حُجَّت (ع) ارتباط دارد ، چنين انساني را شما در نظر بگيريد که ديدش به آن اُفُق است و اُميدش به ظهور آن مُنجِي است ، تحقيقاً به خاطر آن اُميد و آن انتظار و آنچه را که از اسلام و امام زمان (ع) ميشناسد و آنچه را که نميشناسد و ميداند که امام زمان آنها را ميشناسد و اجرا ميکند ، تحقيقاً نقش سازندهاي در وجود انسان دارد و فرق ميکند با انساني که نااميد است ، آينده را مثل گذشته و يا بدتر از گذشته ميبيند و فکر ميکند همه چيز تکرار مُکرّرات خواهد بود . اين يک جور انسان است . انسانهايي که آن جور اُفُقي دارند و آن جور اميد و انتظاري دارند ، اميد اصلاً در وجود انسان خودش به عنوان يک موتور مُحرِّک ، يک راهنما و مَنبع انرژي عمل ميکند و از اين جا [از درون انسان] بيرون ميآيد . از آنچه که در بحث قبلي مطرح و اشاره کرديم، ميتواند مبناي اين قرار بگيرد. ببينيد از اول خلقت آدم (ع) که خداوند مورد سئوال ملائکه قرار ميگيرد که اين بشري که در زندگياش فساد، خونريزي، سَفّاکي ديده ميشود، براي چه خلق ميشود؟ [وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ «سوره بَقَره آيه 30» ] خداوند جواب مُبهمي به آنها ميدهد . اول به عِلم آدم استناد ميکند و بعد چيزي را که خدا ميداند و آنها نميدانند . [وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «سوره بَقَرَه آيه 31»] اين را در آيات ديگر قرآن ميتوانيم پيدا بکنيم که خداوند در قرآن صراحت دارد و از کُتب آسماني قبلي هم نقل ميکند که در دنيا بِالأَخَره بشر عاقبت به خير ميشود . مثلاً از کتاب زَبُور حضرت داوود (ع) در قرآن آمده و خود زَبُور اين مضمون را زياد دارد که اين در اراده الهي تثبيت شده که انسانهاي صالح روزي زمام اداره دنيا را به عهده ميگيرند . صريحتر از نوع ديگرش که انسانهاي مظلوم و محروم به اصطلاح «مستضعفان» ، حاکِم روي زمين ميشوند و امثال اينها [وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي اَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ «سوره اَنبياء آيه 105»] . خوب اينها نشان ميدهد که خلقت بشر در جهان، اين جهاني که ما در آن زندگي ميکنيم، عاقبت خوشي خواهد داشت . اين عاقبت خوش را ما در افکار خودمان به عنوان استراتژي آفرينش و هم چنين حرکت اسلام و مُبَشَّرات قرآني ميبينيم . اين يک سرمايه و هم چنين راهنمايي براي نشان دادن آن اُفُق ميشود . استراتژي همين است که آن پايه اصلي و اُفُقهاي آينده را هم مُشخَّص ميکردند . . معمولاً چيزهايي که اعتباري در بين مردم دارند ، مورد سوء استفاده قرار ميگيرند . مسئله مهدويت جزو همين ارزشهاي مُهمّ و در عين حال داراي اِبهامات فراوان است که استفادههاي غلطي از آن شده و هنوز هم ميشود . ما در دوران مبارزه وقتي امام [خُميني «ره»] تبعيد شده بودند ، جرياني به نام «وِلايَتِيُون» در کشور پيش آمده بود . اين حالت برعکس اين ولايتيون است که الآن داريم . الآن وقتي ميگوييم ولايتيون ، طرفداران ولايت فقيه را ميگوييم ، آن موقع ولايتيون ميگفتند [معنايش اين بود که] بايد صبر کنيم تا وليّ امر [امام زمان «عج»] بيايد و کارها را اصلاح بکند و اينهايي که اقدام [و مبارزه] ميکنند تابع وَليِّ امر نيستند. چقدر اذيت کردند! عده زيادي حتّي آدمهاي مُتَشخِّصي [مثل شَيخ مَحمُود حَلَبي] هم در اين جريان بودند . مثلاً انجمن حُجَّتيَّه تا حدودي جزو همين جريان بود و به همين دليل وارد مُبارزات نميشد. بسياري از جوانهاي ما به خاطر اينکه آنها مشغولشان کرده بودند ، به مبارزه نميپيوستند . پس اين يک آسيب طولاني است که ما در طول غيبت تا به حال داشتيم و دارد تشديد هم ميشود . يکي ديگر از آسيب ها در مورد مسئله مَهدويّت که اين روزها خيلي دارد در ايران، عراق، يمن و خيلي جاهاي ديگر اوج ميگيرد ، ظهور مُدَّعِيانِ مَهدَوِيَّت است. اين هم جديد نيست . شما وقتي که در زمان پيغمبر (ص) برگرديد، دو چيز براي خواصِّ پيغمبر روشن بود : يکي مَهدويّت که انتظار داشتند روزي مَهدي (ع) ميآيد و جامعه را اصلاح ميکند و دوم هم کربلا يعني حادثهاي مثل کربلا اتفاق ميافتد . خواصّ ميآمدند و ميپرسيدند ما جزو کربلاييها هستيم يا نيستيم؟ در مورد حضرت مهدي (ع) هم شما برگرديد به عقب . درست در زمان خود حضرت علي (ع) ، ميبينيد بعضيها مُحمَّد حَنَفِيَّه را ، همان مَهدي مَوعُود ميدانستند و ايشان آخرش گفتند که در کوهِ رَضوي ، است . کوه رَضوي را رفتيم ديديم که چه جايي است. کنار يَنبُعِ عربستان نزديک بَحرُ الأَحمَر [درياي سُرخ] از توابع مدينه است؛ که ميگفتند ايشان در کوهِ رَضوي مخفي شد و ظهور ميکند . آنها مُنتظر ظهور ايشان بودند؛ يعني از آن موقع شروع شد . بعد حضرت زيد [فرزند امام سجاد «ع»] را بعضيها همان حضرت قائم ميدانستند . به زمان حضرت صادق (ع) که ميرسيم ، اصلاً خيليها خيال ميکردند حضرت صادق (ع)، حضرت قائم خواهد بود . اينها در تاريخ اتفاق افتاده است. در زمان خودمان داريد ميبينيد . الان جاهايي را داريم که دارند فتنهاي براي دنياي اسلام ميشوند قادِيُونِيها به يک شکل و شَيخِيّه به يک شکل ديگر و [شيخ اَحمد اَحسايي] و گروه شاگردان حاج اَحمد اَحسايي به شکل ديگر . هر يک از اينها فتنهاي دارند . جنگهاي از افغانستان داريم که با 30 هزار سوار از کاشمَر آمدند و خُراسان را گرفتند . همه اين کارها و فتنهها به نام امام زمان (ع) انجام ميشد . در سُودان هنوز مسئله مَهدويَّت هر روز فتنه برپا ميکند . اخيراً هم در عراق ديديد که ميخواستند حوزه نجف را مُنهدِم کنند . کساني بودند که مُدّعي ارتباط با امام زمان (ع) بودند. در ايران از اين وجه مَهدويّتها کم نداريم . آن بحث و آسيب ديگري است که ادعاي ارتباط ميکند ، حال بعضيها ميگويند ما منتظر مَهدي مَوعُود هستيم . آسيب بعدي اين است که ميگويند ارتباط داريم و با آن ارتباط مردم را فريب ميدهند . اين شيوه هميشه بود؛ يعني شما در هر قطعه تاريخ خواهيد ديد عدهاي خودشان را مرتبط با امام زمان (ع) مُعرفي ميکردند و مردم را فريب ميدادند و فتنه درست ميکردند . امروز در ايران به خاطر اوج علاقه به امام زمان (ع) اين فتنه دارد تشديد ميشود .
** تهيّه و تنظيم توسّط : اُستاد سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي
** تهيّه و تنظيم توسّط : اُستاد سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي .
https://rafsanjani.ir/records/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3+مرکز اَسناد آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني+
************************************
**** گُزيده هايي از سخنان آيت الله اکبر هاشمي بَهرماني رفسنجاني+آيت الله هاشمي کيست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سايت سعادت ميرقديم ها يا دانش پيما+کليک کنيد+
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسيم معرفت+آيا ازنظر اسلام مردان برن برتري دارند؟!!+آيت الله سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کليک کنيد! .
*** عشقنامه+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيج+پايگاه انديشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کليک کنيد+
آیا اهل بیت «ع» ازلیت و ابدیت دارند؟+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما
به شش نفراعتماد مکن+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
ظهور امام زمان «ع» و تحقّق وعده های الهی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما
ولایت فقیه ازدیدگاه شَیخ جَعفرکاشِفُ الغِطاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
رأي من دکتر سعيد جليلي است+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
الله ,زمان ,سعادت ,http ,حضرت ,کنيد ,کليک کنيد ,سعادت ميرقديم ,ميرقديم لاهيجي ,امام زمان ,اصغر سعادت ,سعادت ميرقديم لاهيجي ,اصغر سعادت ميرقديم ,hakim askari rozblog ,http hakim askari